PK-gardet

SP-kollegan Tommy Preger uppmärksammar mig på att han fortsätter kampen för det politiskt korrekta på nystartade bloggen PK-gardet. Bloggen är resultatet av polemiken mellan Tommy och resten av världen (nåja) angående Devil May Cry 4:s art design och kvinnosyn. Fredrik Schaufelberger menar å sin sida att lökigheten är ett av spelets stora styrkor.

Tommys första inlägg ägnas helt åt Fredriks påstående att det skulle finnas ett PK-garde, en kritikerrörelse som kämpar mot sexism och dumhet.

"Överallt tjatas det om sexistiska karaktärer, om överdrivna Matrix-plagiat till mellansekvenser, om trist machoattityd."
- Fredrik Schaufelberger

Preger plockar sedan isär Schaufelbergers kommentarer om den påstått utbredda politiska korrektheten på ett väldigt intressant sätt.

"Det är något uppenbart obekvämt med ett kulturklimat där kritiker uppmuntras att blunda och hålla tyst om påtagliga brister. Ett klimat där vi har infört en självgående bestraffningsmekanism som ger immunitet åt idioti. Där vi är så rädda att vara kritiska att en viss typ av skavanker inte bara är förbjudna att uppmärksamma. Utan till och med värda att hyllas."
- Tommy Preger

Även om jag förstår Fredriks poäng, där man angriper spelet med någon slags kalkon-logik (där dåligt + jättedåligt = charmigt "bra"), ställer jag mig bakom Tommy i den här frågan. Jag uppskattar genren som Devil May Cry, Ninja Gaiden och God of War tillhör - men jag är fantastiskt trött på att kombotunga knappmosare by default måste innehålla en massa idiotier. Och att den svenska spelkritikerkåren faktiskt kan visa upp ett spektrum av åsikter borde väl snarare ses som ett friskhetstecken än något som har med fundamentalism och ilska att göra?

Kommentarer
Postat av: Tommy

Tack för trafiken! =)

2008-03-20 @ 13:46:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0