Söndagsbloggen: Fever Ray

Veckans söndagsblogg kommer, precis som för en vecka sen, handla om musik. Och video. Musikvideo. Nu har jag inte lyssnat i närheten av lika mycket på Karin Dreijer Anderssons solodebut Fever Ray som jag gjorde på hennes syskonskapelser med The Knife, men jag kan redan nu säga att det finns en sak jag gillar mer. Musikvideorna. Där The Knifes singlar blev representerade av en rad olika, nästan alltid intressanta, uttryck så är Fever Rays betydligt mer unisont. Det är en magisk realism målat med makalösa färger, viskandes om en fantastisk, vidrig värld (som jag hoppas att vi får se mer av i framtiden). En ung shamanflicka med plastgafflar hängandes kring slitna Chuck Taylors, pälsklädda varelser i snidade idolmasker och en slipsklädd, betraktande herre. Bildspråk, mytologi och samklang med musiken – allt är perfekt.


Fever Ray - If I Had A Heart from etcetc on Vimeo.

If I had a heart – Fever Ray (Andreas Nilsson)


When I Grow Up from Fever Ray on Vimeo.

When I grow up – Fever Ray (Martin de Thurah)

Innan jag kollade upp vilka som regisserat de båda videorna kunde jag ha svurit på att det var samma person bakom båda, men det visade sig alltså att det var den gamle The Knife-bekantingen Andreas Nilsson som gjort If I had a heart. Till skillnad från Nilssons är ju Martin de Thurahs stil genomgående. Kolla in Röyksopps What else is there till exempel. Roy Andersson hjärta Guillermo del Toro, eller nått. Hysteriskt vackert.


What Else Is There? from Röyksopp on Vimeo.

Kommentarer
Postat av: Tommy Preger

Fan också. Glömde köpa biljetter till hennes spelning på Kägelbanan, och nu är de slut. Så. Jävla. Puckat.

2009-03-02 @ 01:12:13
Postat av: MGill

Stackare. Men du hade iaf möjligheten :)



Oj, jag har ju också det. I slutet på mars. Fint.

2009-03-02 @ 08:35:55
URL: http://miko.blogg.se/
Postat av: Naseer

Jepp, skivan har fått gå några varv i Spotify.



Väldigt mycket The Knife, inte så konstigt kanske, men jag hade nog ändå hoppats på lite mer.



Fantastiskt bra är det ändå.

2009-03-02 @ 22:11:08
URL: http://tmn.nu/blog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0