Indie: Djungelns lag

- Det är otroligt svårt att överleva här.

Hårt ekonomiskt klimat, snedvriden syn på kulturen och outvecklad företagartradition har gjort Brasilien till en ogästvänlig plats för spelutvecklare. Här jobbar de i vinkelrät uppförsbacke. Den enormt utbredda piratkopieringen har lett till att Sony, Nintendo och Microsoft knappt ens brytt sig om att lansera sina konsoler i landet. I januari 2008 infördes förbud mot Counter-Strike och Everquest på grund av deras ”omstörtande” natur, något det brasilianska rättsväsendet såg som ett hot mot den demokratiska staten. Den enda av landets dryga 40-talet utvecklare som gjort sig ett namn är Southlogic Studios, som nyligen köptes upp av Ubisoft. Southlogic har tidigare gjort jaktspelet Deer Hunter och samarbetat med Ubisoft för DS-titeln Wedding Designer. Bortsett från Southlogic finns det i princip inga renodlade spelföretag, de flesta tvingas istället till att arbeta med outsourcade småprojekt – eller mobilspel. Ett statligt stöd håller de flesta knappt vid liv.

Ett fungerande samhälle, med säkerhetsproblem

Space
Men Túlio Sória hoppas på en annan framtid.

Allting började när Túlio tillsammans med sina brasilianska studentkollegor Guilherme Campos, Helena Van Kampen och Rafael Costa pratade om att delta i den årliga tekniktävlingen Imagine Cup. Tävlingen är en Microsoft-sponsrad historia, där varje år har ett övergripande tema. 2008 handlade det om miljömedvetenhet och hållbar utveckling. Mellan augusti 2007 och maj 2008 arbetade Mother Gaia Studio, som Túlio och hans vänner kallade sig, med spelet City Rain på helger och vardagskvällar – eftersom de alla hade heltidsjobb. Över 210 000 personer från 100 olika länder deltog i Imagine Cup 2008. Mother Gaia Studio vann.

City Rain är ett brasilianskt framtidshopp

Space
- Vi letade idéer för ett innovativt spel, något som skulle bryta med gamla paradigm. När så Guilherme fick idén om att blanda Sim City med Tetris sa vi andra ”Det här är ju ren galenskap men... vi gillar det!”.

Direkt efter vinsten i Imagine Cup fortsatte de utveckla City Rain. Utvecklingsteamet växte, och ambitionerna likaså. Den uppdaterade versionen, City Rain: Building Sustainability, var ett av de tio spel som vann Independent Games Festivals Student Showcase-tävling. Nu är de med och tävlar om Best Student Game Award vid 2009-års festival.

Vad innebär begreppet ”indie” för dej?
- Frihet att förverkliga galna idéer. Och jag tror att den friheten är viktig för att ens idéer ska utformas som man själv vill. Indie-utvecklaren har ett ansvar att skapa innovation – något som de stora spelföretagen inte har råd med, eftersom det finns för mycket risk i innovation. Men för en indie-utvecklare kan man inte tala om samma risker, eftersom man arbetar med så mycket mindre pengar.

Vad tror ni IGF/Student Showcase-vinsten kommer att betyda för er?
- Vi ser det som en möjlighet att visa upp vårat spel, våra idéer och att lära oss nya saker om spelmarknaden.

Många av spelplanens byggnader går att uppgradera

Space
Slutligen, vad tror ni om era chanser att vinna tävlingen?
- Många av spelen är riktigt bra, och jag tror att alla har lika stor chans att vinna.

Titel: City Rain: Building Sustainability
Företag: Mother Gaia Studio
Plattform: PC
Genre: Pussel
Ungefärligt pris: 90 kr
Spelets hemsida

Ett Sim City spelat på Tetris-vis. Studenterna på Mother Gaia Studio förklarar sitt spel bäst själva. Från himlen faller byggnader (ibland hela kvarter) som pusselbitar som måste placeras på rätt ställe på spelplanen. Spelaren måste bygga fungerande samhällen där allt från sophantering, brandförsvar och underhållning möter medborgarnas krav. Och viktigast av allt – samhället måste präglas av progressivt miljömedvetande. Om spelplanen inte klarar av att möta resurshanteringsmålen man satt upp är spelet över. Det svåraste med spelet blir således inte att passa in varje enskild bit (även om de större kvartersbitarna kan bli lite kluriga), utan att veta exakt vilken sorts byggnad man ska satsa på. En intressant vinkel som inte bara känns påklistrad, en ruskigt snyggt putsad finish och ett i grunden trevligt pusselspel gör City Rain till ett spel du åtminstone måste testa demoversionen av.

(Inlägget är tidigare publicerat på Level7.nu)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0