Röstraggning gör min bloggläsare glad

Säga vad man vill om min kära kollega Erik och hans Level7-omröstning(ar), men en sak är säker: sätta saker i rullning, det kan han! Förra årets omröstningar sägs omgärdats av en hel massa drama, och det skulle förvåna mig om årets inte blir minst lika händelserik och juiceig. Nu har ju teh internets släpps in på riktigt också liksom. Bloggarna. Och det roliga(ste) med det här är att det haft en direkt effekt på var spelintresserad bloggläsares eh... bloggläsare.


Så här ledsen blir Erik av bråk (ses bäst med Naseers alv som soundtrack)

Eftersom antalet nominerade bloggar i min mening översteg antalet på riktig intressanta svenska spelbloggar är utgången kanske inte helt oviss - men likväl verkar det som att nomineringarna fungerat som tändvätska modell australiensisk. Mina nominerade kollegor försöker bräcka varandra i allt från personliga påhopp och klarade spel till intressanta analyser och klassiskt roliga youtubeklipp (till och med vi (jag och Jonas H!) som inte blivit nominerade går för högvarv!). Superskoj tycker jag, och hoppas verkligen det håller i sig också efter att omröstningen stängt och Dataspelsgalan gått av stapeln.

Jag har fått många (sjukt många!) undrande mail om varför det inte går att rösta på mig i årets omröstning, och det har alltså att göra med mitt samarbete med Level7.nu. Det är i alla fall den officiella anledningen. Inofficiellt handlar det om att jag slutade på topp. Skulle jag kunna komma bättre än fyra i Sverige, som jag gjorde senast? Ytterst tveksamt.

Kommentarer
Postat av: Jimmy

Vad som är tråkigt med bloggnomineringarna är att de har tagit upp typ varenda spellblogg i hela Sverige, plus några till (känns det som). Och precis som Erik skrev i L7-bloggen finns det egentligen inte särskilt många svenska spelbloggar som är bra, eller frekventa.

2009-02-20 @ 09:06:29
Postat av: Farbror Atlas

Ah, Fantastisk Gill återvänder till ursprungsbloggen. Och du skriver numera för Level 7. Jag har verkligen inte hängt med märker jag. :P



Ska ta igen inläggen jag missat. Kanske återkommer med en vettig kommentar dessutom. Vem vet.



Och förresten Michael. När ska du svara på min förfrågan om medverkan i Radio Speltorsk? ;)

2009-02-20 @ 10:43:54
URL: http://farbroratlas.se
Postat av: MGill

JH: Ja det är förvånansvärt tomt på bra bloggar i landet - trots att tidningsfloran blommar på som aldrig förr. Eller kanske just därför?



FA: Äsch, förlåt. Jag har tänkt svara dej hur länge som helst men det har alltid kommit saker i vägen. Klart jag vill vara med! :)

2009-02-20 @ 10:47:37
URL: http://miko.blogg.se/
Postat av: Tompa Tveskägg

Problemet är ju inte initiativet, som är lika smart av Erik som det är bra i sig. Problemet är att alla omröstningar som görs till merpaerten av "folk" blir rent popularitetsbaserade, inte kvalitetsdito. Det är ju därför flera teveprogram/kanaler på senare år tvingats ändra reglerna i diverse tävlingar och låta en jury ha veto eller åtminstone ge dem halva beslutsrätten. "Folk" är ju som bekant inte riktigt kloka Micke. :o)

(Och för att direkt kväsa ev. sarkastiska kommentarer om att jag själv inte är nominerad: glöm det. Jag är nämligen inte bitter alls. Hade jag blivit nommad hade jag snarare undrat "För vilka texter då?" när jag knappt skrivit nåt 2008.)

2009-02-20 @ 14:33:20
Postat av: MGill

Ja usch för pöbeln! :D



Nä men som den gode Zander och jag snackade om tidigare i... vintras tror jag, vore det ju kanske smartare med en textbaserad tävling. "Årets bästa reportage" - utsett av en proffstyckarjury med bred (helst utanför spelmedia) bas. Något att återuppliva ASOS för kanske. En ankdamms-/ryggklapparomröstning att komplettera de Level7 håller :)

2009-02-20 @ 14:38:09
URL: http://miko.blogg.se/
Postat av: Tompa Tveskägg

Absolut. Eller varför inte en kombo eller både och?



Jag har absolut inget emot "pöbeln", och jag tror att du förstår vad jag menade :o) (det är den som hörs mest och läst av flest i den aktiva röstnings /internetåldern som kommer vinna. Det har lite med "bäst" att göra.

2009-02-20 @ 15:22:43
Postat av: Jimmy

På tal om pöbeln och cynism. Jag tror tyvärr att "Årets sifferbetyg" skulle locka fler och mer än "Årets reportage". Iaf om man ska utgå ifrån min bittra syn på spelmediakonsumenter =D

2009-02-20 @ 20:43:38
Postat av: Tompa Tveskägg

Du har så rätt Jimmy.

2009-02-20 @ 21:42:30
Postat av: MGill

"Årets sifferbetyg" säger du? Jag fick just en idé... :)

2009-02-20 @ 22:35:26
URL: http://miko.blogg.se/
Postat av: Jimmy

Och Gill. Vill du göra nåt om Årets Sifferbetyg så har du de här två citaten att utgå ifrån:



"blev level level level :D måste dock tillägga att jag inte fattar vad sam sundberg och SvD gjorde i den listan.. allt som har med dagstidningar med spel att göra borde bannlysas. Jag kan fortf inte fatta hur dom gav Gears of War en överkryssad 1a :)"



"Klart att Level är den bästa tidningen när det finns en skribent som inser att smash bros faktiskt förtjänar en sexa. Älskar när någon vågar vända sig emot mainstream."



Yxat från Loading.

2009-02-24 @ 11:23:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0