"Allt är precis som vanligt, men det var bättre förr"

Jag har funderat lite över min inställning till retro-spel sedan jag besökte Emil-O-Rama-studion (vilket överdåd!) och snackade med Martin Lindell om det verkligen är värt att riva upp kär nostalgi. Jag hävdar ju att risken att förstöra varma minnen nästan alltid är större än den återupptäckta belöningen, och att man därför bör lämna sina älsklingar liggandes mintade i bakhuvudet. Martin hade en bra poäng med att det ju faktiskt finns spel som har otroliga kvalitéer rent gameplay-mässigt, och som därför är värda att återuppta. Kanske har jag fel inställning, men jag tror jag söker något annat (eller snarare "tror mej finna") i retro-trekkandet. Kanske är det också just därför jag inte gillar återbesöken utan föredrar spel som lever på postmoderna anspelningar på "retro-känslor". På samma sätt som Bukowskis och Tarantinos pulpflirtar alltid är bättre än referenspölarna de öser ur är ju Noitu Love 2, Ninja Five-O och Flywrench exakt detsamma. Eller Vice City och San Andreas för att ta lite mer aktuella (du vet, gta-tjatet) exempel. Jag tar mej friheten att citera mig själv:

Med exakt precision har man lyckats skära ut de kollektiva minnesfragment från sina respektive tidsperioder och sammanfogat dem till rika referensnät där allt från musik, kläder, uttryck och vapen alla bildar en helhet som är större än summan av dess delar. Miamis hårdsminkade partyfasad, med en smältdegel kokande av kulturer på kollisionskurs (påeldad av den så kallade Mariel Boatlift, där fler än 120 000 exilkubaner landade på Floridas stränder med hopp om att förverkliga den amerikanska drömmen) under ytan, porträtteras med den sedvanliga glimten i ögat ? och resultatet blev en uppskruvad Scarface-berättelse dränkt i vitt festpulver och röda kroppsvätskor. Om Vice City var 24/7-festen som gick överstyr är San Andreas baksmällan, där de stekheta South Central- och Compton-ghettona sjuder av undertryckt ilska. (Utdrag ur "Den amerikanska mardrömmen" - SP 146, april -08)

Intertextuella lapptäcken som knyter ihop det gamla goda med nya framsteg och resulterar i något som är så mycket bättre (GTA-seriens största styrka ligger ju i just det här med, hur det lyckas koppla samman hela popkulturella sjok snarare än bara nöja sig med spelnischen). Jag diskuterade det här med Love Bolin angående Metal Gear Solid 4, om hur ett av spelets kanske största styrkor är hur det kommunicerar med sig självt, sina föregångare och sin skapare. Det finns framför allt ett inslag i MGS4 där Kojima gör något helt nytt, som är så jävla snyggt att jag nästan får gåshud när jag tänker på det. Jävligt meta och fan så mycket mer intressant än att gå tillbaka och plocka fram MSX- och PS1-konsolerna.

Slutsatsen är väl egentligen jävligt enkel: det gamla är alltid bäst sett genom nya glasögon.

(Berätta gärna varför jag har fel!)

Kommentarer
Postat av: Mrs Love

En del spelserier förstärks av att de klarar av att titta bakåt på rätt sätt, i andra serier är det
begränsande. Det förbannade pipandet när hjärtan nästan är slut i Zeldaspelen till exempel. En dålig rest från förr som de vägrar skala av.

Virtual Console är annars ett jobbigt sätt att se sanningen i vitögat och omvärdera gammal kärlek. Till och med de få spel som fortfarande fungerar (Punch-Out!) är troligen menlösa för en spelare som inte har någon tidigare koppling till spelet.
Summan av referenserna är ofta större än det de refererar till, jag håller med. Gillade Odin Sphere och Viewtiful Joe. Orkar inte med Guardian Heroes och Final Fight.

Ska bli intressant att läsa din recension av MGS4.

2008-05-10 @ 16:52:14
Postat av: Tommy

Ja, jag håller helt med. Flywrench är ett bra exempel på ett spel som är sådär retrocoolt som bara moderna spel kan vara.

2008-05-10 @ 19:50:21
Postat av: MGill

Kärleksfrun: Detsamma! Fast förtitt! När kommer den upp?

Prego: Ja så sjukt jävla coolt är det.

2008-05-12 @ 10:38:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0