Gill tippar galet

Ikväll smäller det. Ett grymt sportår (hockeyn har varit helt makalös hittills - rätt lag vann VM och Stanley Cup) ser sin absoluta sommarhöjdpunkt när Schweiz och Tjeckien sparkar igång på St. Jakob Park ikväll (även om just den matchen kanske inte blir turneringens bästa). Jag går som vanligt in med lätt överdrivet negativ inställning till hur svenska landslaget kommer göra ifrån sej. I min nej-sägar-fantasi innebär det att Sverige max plockar fyra poäng, att Zlatan inte gör ett enda mål och att man som bäst går vidare på målskillnad. Det gör mej inget om det går dåligt för blågult, EM-peppen bottnar snarare i att få se stornationerna göra upp igen, efter det där episka VM-avslutet senast (jag älskar dej Zizou). Jag hoppas att Les Bleus går ännu längre den här gången, och att man lyckas bättre än vanligt i gruppspelet - det lär ju behövas när man spelar i dödens.

Jag plockar upp Naseers kastade vante och drar iväg en egen chansboll:

Schweiz 1-1 Tjeckien
Portugal 2-0 Turkiet
Österrike 0-3 Kroatien
Tyskland 2-1 Polen
Rumänien 0-2 Frankrike
Holland 0-1 Italien
Spanien 2-0 Ryssland
Grekland 0-0 Sverige
Tjeckien 1-2 Portugal
Schweiz 1-1 Turkiet
Kroatien 1-1 Tyskland
Österrike 0-2 Polen
Italien 2-1 Rumänien
Holland 0-1 Frankrike
Sverige 0-2 Spanien
Grekland 1-1 Ryssland
Schweiz 1-2 Portugal
Turkiet 0-1 Tjeckien
Polen 1-1 Kroatien
Österrike 0-3 Tyskland
Holland 1-0 Rumänien
Frankrike 1-1 Italien
Grekland 0-1 Spanien
Ryssland 0-1 Sverige

Det här skulle innebära att grupperna slutar så här:

Grupp A - Vinst/Oavgjord/förlust - Poäng
Portugal - 3/0/0 - 9
Tjeckien - 1/1/1 - 4
Schweiz - 0/2/1 - 2
Turkiet - 0/1/2 - 1

Grupp B - Vinst/Oavgjord/förlust - Poäng
Tyskland - 2/1/0 - 7
Kroatien - 1/2/0 - 5
Polen - 1/1/1 - 4
Österrike - 0/0/3 - 0

Grupp C - Vinst/Oavgjord/förlust - Poäng
Frankrike - 2/1/0 - 7
Italien - 2/1/0 - 7
Holland - 1/0/2 - 3
Rumänien - 0/0/3 - 0

Grupp D - Vinst/Oavgjord/Förlust - Poäng
Spanien - 3/0/0 - 9
Sverige - 1/1/1 - 4
Grekland - 0/2/1 - 2
Ryssland - 0/1/2 - 1

Det här ger i sin tur kvartsfinaler som ser ut som följer (ja, nya utslagssystemet suger):
Kvartar:
Portugal - Kroatien
Tyskland - Tjeckien

Frankrike - Sverige
Spanien - Italien

Det känns naturligtvis lite löjligt att blåsa upp Portugal, men hur bittert det än är måste man väl ge den där sprattelgubben att han faktiskt är i form. Spanien är som vanligt laget som är hysteriskt bra på papperet men ändå kommer få kämpa mot statistiken - men det går liksom inte att tippa emot dom i år. Cesc visar vägen. Kroatien kommer gå bra trots Da Silva-avbräcket. Grupp C är så klart sjukt svårtippad och det skulle förvåna mej om den inte bjöd på ett par överraskningar (Rumänien noll poäng? Vad tänker jag?).

Jag får återkomma med utslagningstippningen.

Kommentarer
Postat av: C-J

Nu hade jag i och för sig rätt om att Tjeckien tog första trepoängaren, men den satt hårt inne. Till deras försvar får man väl säga att de förtjänade segern, dock. De spelade sämre fotboll än jag sett dem göra på flera år och Schweiz utnyttjade det ändå inte. Då får man skylla sig själva.



Jag tycker grupperna ser rimliga ut. Jag är inte förtjust i att tippa poäng, men jag tror att slutställningarna ser ut såhär:



Grupp A

Portugal

Tjeckien

Turkiet

Schweiz



Grupp B

Tyskland

Kroatien

Polen

Österrike



Grupp C

Italien

Frankrike

Holland

Rumänien



Grupp D

Spanien

Ryssland

Sverige

Grekland



Kvartsfinalerna skulle i så fall vara:



Portugal - Kroatien

Vidare: Kroatien



Tjeckien - Tyskland

Vidare: Tyskland



Frankrike - Ryssland

Vidare: Frankrike



Italien - Spanien

Vidare: Italien



Jag tror att Italien och Kroatien möts i final, att Frankrike faller bort i semin på grund av Domenech och att Sverige tvärtemot traditionen inte lyckas knipa en kvartsfinalplats den här gången. Truppen är överlag en av EM-s tre-fyra sämsta efter Schweiz, Österrike och Polen. Grekland också kanske, men sen får Sverige slut på ursäkter. Luca Toni eller Mario Gomez blir nog skyttekung, lite beroende på utfallet i den fortsatta turneringen. Henry hamnar antaligen kring tre-fyra mål som vanligt också.

2008-06-07 @ 20:25:59
Postat av: Naseer

Bah, det börjar dåligt för min del. Två matcher där jag tippar rätt vinnare, och de andra två är helt fel ute.



Hoppas på bättring :)

2008-06-09 @ 13:08:38
URL: http://tmn.nu/blog
Postat av: MGill

Ja tre av sex är fan inte hett heller, även om jag fick in rätt resultat på en av dom. Lita inte på mej!

2008-06-09 @ 23:15:32
Postat av: David

200 har du kostat mig, och det är inte lite, det är två finmiddagar, det här får du kompensera för.



Ge mig ett hett tips på sverige, för eller mot?

2008-06-10 @ 01:18:07
Postat av: MGill

David: du har en lyxmiddag väntades så fort du landar i Umeå, lovar. Jag tror fortfarande på en riktig rövinledning med antingen mållöst oavgjort eller en uddamålsseger för grekerna. Men som det ser ut här är det väl lika troligt att Zlatan gör hattrick och backlinjen sköter uppspelen efter marken.

2008-06-10 @ 08:07:12
Postat av: David

Blev en dubbel idag igen, Spanien/Sverige. Bra odds, och man vill väl spela svedala, roligast att se matchen om man kan heja på dem^^

2008-06-10 @ 09:00:15
Postat av: MGill

Haha ja, man vill väl inte paja matchen med genom att vara för smart. Jag lyder ditt råd den här gången får vi se hur mycket bättre det går!

2008-06-10 @ 09:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0