N+

För ganska exakt två år sedan intervjuade jag Raigan Burns och Mare Sheppard för en artikel som aldrig blev av. Raigan och Mare hade gjort sig lite av en namn i indiescenen med sitt N+, ett stiligt flash-plattformsspel med en svartklädd ninja i huvudrollen, och vi diskuterade vad som motiverade och inspirerade när man väljer att göra spel som inte genererar någon inkomst (utan bara kostar tid och resurser). Den kanadensiska Metanet-duon gjorde stort inryck på mej, både för sin inställning till skapande och deras vilja att vara öppna och ge tillbaka till användarna. Trots att de båda sysslade med Metanet på fulltid så var det inte profiten som var det primära - istället jämförde man spelskapandet med hur en musiker måste uttrycka sig i toner, eller en bildkonstnär med pensel och duk. Spelskapandet främst som ett sätt att uttrycka sina kreativa lustar liksom.

Nu är i alla fall en ny version av spelet släppt för nedladdning via Xbox Live Arcade, och jag tycker alla som har möjlighet ska köpa spelet. Inte bara för att stödja ett par sympatiska och kreativa personer - utan för att N+ är ett grymt bra spel också.

112728-53
Fantastisk Gill-exklusiv bild från konceptutvecklingen av N+ (som faktiskt kommer från utvecklarna på Metanet). Tänk vad annorlunda saker hade kunnat se ut...

Kommentarer
Postat av: Farbror Atlas

Jag har återigen spelat ett par timmar i co-op-läget (med nya polare den här gången) och jag måste säga att N+´s samarbetsläge slår det mesta. Det är så förbannat kul helt enkelt.

Att som ensam stackare kvar försöka att klara en djävulsk svår bana med övriga hejande/buande/ är sanslöst underhållande och man brister ofta ut i gapskratt när man tabbar sig. Jag rekomenderar iaf N+ å det grövsta! =)

2008-03-19 @ 00:20:45
URL: http://farbroratlas.wordpress.com
Postat av: MGill

Lyssna på farbrorn!

2008-03-20 @ 12:37:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0