Vi går en mörk framtid till mötes...

Säga vad man vill om spelsajternas smutsiga byk, det finns betydligt fulare fiskar inom den svenska spelpressen. För även om spelsajter som håller sig med gratisarbetare, tidskrifter som betalar alldeles för låga löner och gratisblaskor med flera inkomstströmmar som inte betalar ett skit är skäl nog att bli mörkrädd finns det faktiskt de som är ännu värre.

Det finns nämligen en nöjesredaktion på en svensk dagstidning som sysslar med något som faktiskt inte borde höra hemma i ett land där fackföreningar funnits i över 160 år. Redaktionen producerar eget spelmaterial, främst krönikor och recensioner, som publiceras i den egna tidningen. Ett par av de som arbetar med spelmaterialet är fast anställda och har alltså en säkrad månadslön - och allt annat en fast anställning innebär. Ungefär hit är allt okej. Ungefär nu börjar smutsen komma fram. Det är nämligen så att man säljer materialet vidare till andra tidningar, ofta genom att gå direkt till koncerntopparna. På så sätt kan man sälja materialet i paket till många tidningar. Varje tidning betalar relativt lite och säljaren får relativt mycket.

Problemet är att en marknad som domineras av frilansjournalister (eftersom så få tidningar har ekonomin att anställa) är otroligt känslig gällande sånt här. Om en aktör inte på något sätt är beroende av att sälja till ett visst pris finns det liksom ingen anledning (förutom sunt förnuft kanske) för denne att inte dumpa priset. Och då måste frilansarna hänga på. Eller leta nytt arbete.

Jag har själv vid ett flertal tillfällen blivit avvisad på grund av att tidningen jag förhandlat med istället valt den här textleverantören. Varje gång jag blivit avspisad har det varit med en lite skamsen ton, som att den redaktör jag pratat med själv insett att det här inte är helt okej. En person beskrev priset textleverantören satt på sitt material som "en bråkdel" av vad jag begärt (som tyvärr också ligger lite lågt), en annan beskrev det som att materialet köps in "till ett pris som faktiskt är mindre per månad än vad jag betalar en frilansare för en enda konsertrecension".

I slutet av förra året sålde textleverantören material till 17 tidningar över hela landet.

Kommentarer
Postat av: Mattias

Vilket jävla svineri alltså, fy fan.

2007-04-19 @ 21:34:36
URL: http://fyrkant.net
Postat av: Johan EKlund

Sådant här är ju helt klart bekymrande...

2007-04-20 @ 12:23:19
URL: http://gameplayer.se
Postat av: POAD

Samtliga spelrecensenter är fast anställda, men å andra sidan är de bara tre stycken till antalet.
För övrigt undrar jag, med tanke på hänvisningen till facket, hur många frilansande spelrecensenter som är fackanslutna.
Om de nu är det, och dessutom tillhör Journalistförbundet, bör det vara möjligt att be dem ta upp ärendet för diskussion.

2007-04-23 @ 15:18:46
Postat av: Miko

Jag kan tänka mig att bara en bråkdel av landets frilansande spelrecensenter är fackligt anslutna. Men skulle det göra en prisdump mer okej?

2007-04-23 @ 16:18:26
Postat av: Miko

...betydligt intressantare är väl om de här tre anställda är fackanslutna

2007-04-23 @ 18:04:52
Postat av: Anders Moverare

Med anledning av diskussionen om spelpaketet så har jag har varit medlem i Svenska Journalistförbundet sedan 1993.

2007-05-03 @ 13:12:12
Postat av: Anders Moverare

Med anledning av diskussionen om spelpaketet så har jag varit medlem i Svenska Journalistförbundet sedan 1993.

2007-05-03 @ 13:25:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0