Upp till kamp mot publika relationer!

Reklam är ett jävla gissel. Inget kontroversiellt uttalande direkt, men det tål att upprepas. Ett par dagar efter att vår risiga "ingen reklam tack"-lapp ramlat av dörren och gjort vår redan sprängfyllda (blöjpåsar och DN-bilagor) hall nästintill omöjlig att röra sig igenom ramlar nya Super Play ner i brevinkastet. Omslaget, som rent logiskt borde vara det första man ser, är galet snyggt. Problemet är bara att det nästan är omöjligt att få syn på. För tidningen, som är inplastad, täcks till hälften av en reklamflärp som är fastlimmad i ryggen. Och vips blev det fina försöket att ha ett omslag nästan helt utan text (en trend som jag hoppas rydling och kompani fortsätter utan att motarbeta sig själva med rutten reklamförsäljning) fullständigt förstört.

Det här är ju så klart varken den första gången något sånt här händer, eller ens det värsta för den delen. Bergsalavännerna på Hype sålde ju nyligen hela sitt färgschema för att promota redan nämnda företags försök att göra bärbart spelande tjejvänligt (nyckelordet är självklart "rosa"). Reset Media får exklusivt täcka (och hylla) Halo 3 i sitt alfautförande (?) samtidigt som de ger ut Xbox Life, en tidskrift som från många håll (inklusive innifrån) kritiserats för att stundtals nästan grovhångla med den hand som föder både den och Bungie. GON gör en IGN och säljer ut hela sin själ med så kallad "intelliTXT" - i samtliga texter som publiceras på sidan highlightas automatiskt ord som sedan länkar till olika shoppingsidor. Gränsen mellan redaktionellt material och reklam suddas ut. Spelbolagens PR-nissar - speljournalistiken 110-0.
Reklam är ett jävla gissel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0