Där alla kan ditt namn

Vi har börjat se första säsongen av Cheers, den där serien som utspelade sig på en bar en trappa ner nånstans i Boston. Det är omöjligt att inte charmas av den naiva 80-talskänslan, och introlåten är ju faktiskt hur bra som helst. Norm och Cliff är ju dessutom två helt fantastiska karaktärer.



Det är liksom tråkroligt. Sjukt bra. Bäst var det ju naturligtvis när femman körde Cheers och Taxi på varandra på mornarna för en så där sex-sju år sedan. Lite som en svensk variant på Must See Thursday, fast varje dag - och typ tolv timmar tidigare.

Som en liten bonus kan man notera att en av seriens co-producenterna heter Ken Levine. Ganska precis exakt som den där snubben bakom Bioshock - ett spel som utvecklades av Irrational, eller 2K Boston(/2K Australia). Cheers sändes fram till -93 och "vår" Ken slöt upp med Looking Glass -95. Mystiken tätnar!

Kommentarer
Postat av: David

På toaletten på Linköpings största studentställe spelas cheers-låten på repeat hela tiden. Så när jag ser serien på tv nu för tiden blir jag pavlovianskt kissnödig.
Annars gillar jag den som du just för tråkroligheten, skönt med en serie som är så gammal att inte alla skämt är referenser till andra program eller seinfeld-stölder.

Men samtidigt känner jag mig besvärad av att jag inte har en sån bar att hänga i. Jag vill också ha någonstans att gå varje dag där man kan ta en öl och snacka skit!

2008-04-04 @ 08:53:16
Postat av: MGill

Ja man skulle ju lätt kunna bli alkis och familjeförsummare om man hade en sånt där hak att gå till. Jag vet inte riktigt vad motsvarigheten här skulle bli, kanske hänga på banken med Malin Moström. Eller kanske vara lite mer trogen sina glada hudik-dagar och chilla med äppelkinden på Undici (den kanske dog efter sprittjafset?).

2008-04-04 @ 09:21:03
Postat av: Naseer

Tyvärr är det inte samma Ken Levine. Den ena har gjort Cheers, Frasier, MASH och lite till.

Den andra skriver spel (har dock för mig att han har en bakgrund inom film?)

Enligt IMDB i alla fall.

2008-04-04 @ 11:34:56
URL: http://tmn.nu/blog
Postat av: MGill

Naseer: Jo jag gjorde också den kollen (BioLevine ser ju inte riktigt ut att vara sextio bast heller :)) men kom fram till att det var roligare att behålla mystiken. D:

2008-04-04 @ 11:42:24
Postat av: MGill

...och i avsnitt 11 (tror jag) av säsong 1 snackar coach om hur 01.37 är hans favoritklockslag. Vi som gjort Levine-kopplingen förstår ju att han inte menar nattklockslaget.

2008-04-07 @ 10:48:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0