IGN sänker... eh, ribban
Vad som förvånade mej var dock inte det höga betyget, utan en reklambanner vid sidan av texten. Reklamen var tydligen menad att ha någon slags koppling till Kane & Lynch, det där danska heat-coop-spelet, och pryddes porträttbilder av de båda huvudkaraktärerna, texten "are you hot and crazy enough to be the one?" och en riktigt naken donna. Spelet som har undertiteln "Dead men" sponsrar alltså en ign/myspace/playboy-tävling som går ut på att bli "every man's ultimate fantasy". Förutom att jag inte alls får ihop det så har jag nu fått ännu en anledning att må lite dåligt av att surfa på sidan.
...och ja, innan någon säger något ("klart man klickar på donnan!") så klickade jag enbart i forskningssyfte.
Har inte IO Interactives spel överlag marknadsfört på en relativt smaklös nivå?
Är det så? Upplys mej Naseer
Tja... för att ta senast kända exempel. Kampanjen för Hitman: Blood Money. Omotiverat halvnakna tjejer med kulhål i pannan.
Sedan lirar man genom Blood Money och hittar inte kopplingen.
Ergo, halvnakna tjejer väcker intresse hos tonåriga pojkar och det är den enda anledningen till att de används. Vi ser samma mönster här med Kane & Lynch-kampanjen.
Vilket är jäkligt synd. Kane & Lynch är ett av årets mest intressanta spel - det förtjänar bättre.
För att ta till två bättre exempel på spelreklam kan jag nämna Gears of Wars Mad World och Halo 3:s leranimerade scen.
IGN = klass!
:D
Blood Money-grejen hade jag missat, men rent instinktivt låter ju nakna brudar - som dessutom är döda - som rätt obehaglig reklam.
Apropå't skrev jag, förra vintern, om den jävulska cynism som präglar (spel)reklamen.
http://www.gon.se/view.phtml?id=5590<prev=1
sen drog du åt livremmen ett varv och rakade av polisongerna en gång för alla
haha!