IGN sänker... eh, ribban

Det händer väl kanske ett par gånger per år att jag råkar snubbla in på någon av IGN:s sidor. Oftast har det att göra med någon tidig recension, eller kanske för att läsa lite som serietidningar (hjälp mej hitta ett bättre alternativ!). Idag fick jag en länk till en folklore-recension, ett spel jag medvetet hållit en bit utanför min radar - men som tydligen inte ska vara helt uselt ändå (med reservation för att bedömningen alltså gjorts av IGN-folk).

Vad som förvånade mej var dock inte det höga betyget, utan en reklambanner vid sidan av texten. Reklamen var tydligen menad att ha någon slags koppling till Kane & Lynch, det där danska heat-coop-spelet, och pryddes porträttbilder av de båda huvudkaraktärerna, texten "are you hot and crazy enough to be the one?" och en riktigt naken donna. Spelet som har undertiteln "Dead men" sponsrar alltså en ign/myspace/playboy-tävling som går ut på att  bli "every man's ultimate fantasy". Förutom att jag inte alls får ihop det så har jag nu fått ännu en anledning att må lite dåligt av att surfa på sidan.

...och ja, innan någon säger något ("klart man klickar på donnan!") så klickade jag enbart i forskningssyfte.

Kommentarer
Postat av: Naseer

Har inte IO Interactives spel överlag marknadsfört på en relativt smaklös nivå?

2007-10-04 @ 14:06:11
URL: http://tmn.nu/blog
Postat av: M

Är det så? Upplys mej Naseer

2007-10-05 @ 11:02:37
Postat av: Naseer

Tja... för att ta senast kända exempel. Kampanjen för Hitman: Blood Money. Omotiverat halvnakna tjejer med kulhål i pannan.
Sedan lirar man genom Blood Money och hittar inte kopplingen.
Ergo, halvnakna tjejer väcker intresse hos tonåriga pojkar och det är den enda anledningen till att de används. Vi ser samma mönster här med Kane & Lynch-kampanjen.
Vilket är jäkligt synd. Kane & Lynch är ett av årets mest intressanta spel - det förtjänar bättre.
För att ta till två bättre exempel på spelreklam kan jag nämna Gears of Wars Mad World och Halo 3:s leranimerade scen.

2007-10-05 @ 12:50:25
URL: http://tmn.nu/blog
Postat av: Mats Nylund

IGN = klass!
:D

Postat av: M

Blood Money-grejen hade jag missat, men rent instinktivt låter ju nakna brudar - som dessutom är döda - som rätt obehaglig reklam.
Apropå't skrev jag, förra vintern, om den jävulska cynism som präglar (spel)reklamen.
http://www.gon.se/view.phtml?id=5590<prev=1

2007-10-05 @ 16:21:30
Postat av: Anonym

sen drog du åt livremmen ett varv och rakade av polisongerna en gång för alla

2007-10-07 @ 00:51:23
URL: http://milkbartoilet.se
Postat av: M

haha!

2007-10-07 @ 23:37:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0